Birinci məsələ: İnsan cümə gününün səhəri cünublu sabahlayır və həm cənabət həm də cümə üçün niyyət edib bir qüsul alır.
Bunun hökmü: Alimlərin cumhuruna görə yaxud dörd məzhəb alimlərinə görə həmin qüsul keçərli sayılır. Bu məsələdə zahirilər və Xorasan şafiiləri müxalif olmuşlar.
Nəvəvi “əl-Məcmu:4/408” demişdir: “İbn əl-Munzir dedi: Əksər alimlər deyirlər: Bir qüsul cənabət və cümə üçün keçərlidir. Bunu İbn Ömər, Mucahid, Məkhul, Malik, Səuri, Əuzai, Şafii və Əbu Səur demişlər. Əhməd dedi: Onun keçərli olduğuna ümid edirəm. Səhabə Əbu Qatədə isə cənabət üçün qüsul alan adama belə demişdir: Cümə üçün də qüsul al! Habelə bəzi Zahirilər demişlər: Keçərli deyil.”
Bu görüşü seçən fəqihlərin dəlili:
إِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّيَّةِ، وَإِنَّمَا لِامْرِئٍ مَا نَوَى
Ömər İbn Xattab (radıyəlllahu anhu) rəvayət edir ki, Peyğəmbər (salləllahu aleyhi və səlləm) demişdir: “Əməllər yalnız niyyətə görədir. İnsan isə yalnız niyyət etdiyi şeyi əldə edir.” (Buxari və Muslim)
من غسّل واغتسل ثم غدا وابتكر فجلس من الإمام قريباً فاستمع وأنصت كان له بكل خطوة أجر سنة صيامها وقيامها
Əus ibn Əus əs-Səqafi (radıyəllahu anhu) rəvayət edir ki, Peyğəmbər (salləllahu aleyhi və səlləm) demişdir: “Kim qüsl aldırsa və qüsl alsa, daha sonra tezdən gedib imama yaxın əyləşsə və susub (xütbəni) sakitcə dinləsə, atdığı hər addımı üçün orucu və qiyamı ilə birgə bir ilin əcrini qazanar.” (Hədisi Tirmizi, İbn Macə, Nəsai və digər mühəddislər rəvayət etmişlər. Tirmizi hədisi həsən Hakim isə hədisi səhih saymışlar)
İbn Qudamə “əl-Muğni:2/257” demişdir: “Hədisdə keçən: “Ğassələ və-ğtəsələ” sözləri (qüsul aldırsa və qüsul alsa), yəni cinsi əlaqədə olub qüsul alsa.”
Salih ibn Useymin “əl-fətəva:16/138” demişdir: “Hədisdə gələn “Ğassələ və-ğtəsələ” sözləri. Bəzi alimlər demişlər: Cinsiyyət orqanını yuyar və bədənini təmizləyərsə, yəni məlum olan cənabət qüsulunu alarsa. Bəzi alimlər isə demişlər: Yəni kim zövcəsi ilə cinsi əlaqədə olsa. Çünki kişinin qadını ilə cinsi əlaqədə olması qadının da qüsul almasını tələb edir. Bu da bir qüsulun kifayət etdiyinə dəlalət edir.”
Məzhəblərin görüşləri.
Hənəfilərin məzhəbi:
Hənəfilərə görə qüsul ibadətə vəsilə olan bir şeydir. Yəni namaz üçün təmizlənmədir və xalis ibadət deyil. Buna görə də, onlar qüsul üçün niyyəti şərt qoymurlar. Onlara görə əgər biri, məsələn sərinlənmək üçün qüsul alsa onun qüsulu cənabət, cümə və bayram üçün keçərli olacaq. Ancaq müəyyən ibadət üçün niyyət etmədiyinə görə əcr qazanmayacaq. Bir sözlə, Hənəfilərə görə əgər biri cənabət və cümədən ötrü bir qüsul alsa, onun qüsulu keçərli olacaq.
Malikilərin məzhəbi:
Muhamməd ibn Əhməd ibn Cuzəy “əl-Qavaninul fiqhiyyə:1/94” demişdir: “Cənabət və cümədən ötrü bir qüsul alsa, bunun bir necə forması olacaq: Birinci: Cənabəti və ardınca cüməni niyyət etməsidir. Yekdilliklə ikisi üçün də keçərlidir.”
Habib ibn Tahir “əl-Fiqhul məlikiyyu va ədillətuhu:1/120” demişdir: “Əgər biri cənabətli olsa və cənabəti aradan qaldırmaq və cümə yaxud bayram qüsulu almaq niyyəti ilə qüsul alsa hər ikisi hasil olacaq.”
Şafiilərin məzhəbi:
Nəvəvi “əl-Məcmu:1/368” demişdir: “Əgər insan aldığı qüsul ilə cənabət və cümə qüsulunu niyyətində tutsa hər ikisi hasil olacaq. Səhih olan budur.”
Əbul Həsən Əli ibn Muhamməd əl-Məvardi “əl-Havi əl-Kəbir:1/376” demişdir: “Şafii (radıyəllahu anhu) dedi: Əgər cunub olsa, daha sonra hər ikisi üçün qüsul alsa keçərli olacaq.
Məvardi dedi: Bunun forması: Bir adam cümə günü cünublu sabahlayır. Ona iki qüsul almaq lazımdır: Cənabətdən olan vacib qüsul və cümə günü üçün sünnət qüsul. Əgər ikisi üçün iki qüsul alsa daha fəzilətli olacaq və ilk olaraq cənabət qüsulunu önə çəkəcək. Lakin əgər ikisi üçün bir qüsul asla və hər ikisini niyyət etsə (hər ikisi üçün) keçərli olacaq.”
Hənbəlilərin məzhəbi:
İbn Qudamə “əl-Muğni:2/257” demişdir: “Əgər cümə və cənabətdən ötrü bir qüsul alsa və hər ikisini niyyət etsə keçərli olacaq. Biz bu məsələdə ixtilafın olduğunu bilmirik.”
İbn Rəcəb “Fəthul bəri:8/91” demişdir: “Ancaq əgər qüsulda hər ikisini niyyət etsə, bu halda ixtilafsız onun üçün cənabətdən təmizlik və cümə qüslunun sünnəti hasil olacaq.”
Şeyx Abdul-Əziz İbn Bəzə sual verilmişdir: Cənabət qüsulu cümə qüsulunu keçərli edirmi?
Cavab: Qüsulu (cümə gününün) səhəri alsa kifayət edəcək. Onun hər ikisini niyyət etməsi daha fəzilətlidir. İnsan həm cümə həm də cənabət qüslunu niyyət edir və bununla cümə qüslunun fəzilətini əldə etmiş olur inşallah.” (Məcmu fətəva ibn bəz:12/406)
Şeyx Salih ibn Useyminə “Məcmu fətəva ibn useymin:16/137” sual verilmişdir: Cümə qüsulu ilə cənabət qüslunu birləşdirməyin hökmü nədir?
Cavab: Bu cür etməkdə heç bir qəbahət yoxdur. İnsan cünub olduğu, daha sonra qüsul alıb bununla cənabətdən təmizlənməyi və cümə üçün qüsul almağı niyyət edəcəyi zaman bu işdə heç bir problem olmayacaq. Eynilə əgər insan məscidə daxil olub iki rükət qılsa və bununla ratibə və təhiyyət namazını niyyət etsə heç bir qəbahət olmayacaq.”
İkinci məsələ: İnsan cümənin səhəri cünublu sabahlayır və yalnız cənabəti qaldırmaq üçün niyyət edib qüsul alır.
Bu halda insan ya cümə qüsulu üçün niyyət etməyi unudur yaxud cənabətin cümə qüslunu əvəz etdiyini niyyət edir.
Bunun hökmü: Alimlər bu məsələdə ixtilaf etmişlər. Onların əksəri cənabət qüslunun sabit olacağını demişlər. Lakin cümə qüslunun keçərli olması haqda iki görüş irəli sürmüşlər.
Hənəfilərin qüsul barədə məzhəbi artıq qeyd edilmişdir.
Bədruddin əl-Ayni əl-Hənəfi “Umdatul qari:6/177” demişdir: “İnsan istər cümə üçün niyyət etsin yaxud niyyət etməsin cümə günündə cənabətdən ötrü qüsul almaq cümə qüslunu keçərli edir.”
Malikilərin məzhəbi:
Əksər Malikilərə görə əgər insan cümə günü cənabət qüsulu aldığı zaman cümə üçün niyyət etməyi unutsa yaxud cənabət qüslunun cümə qüslunu əvəz etdiyini niyyətində tutsa, aldığı qüsul hər ikisi üçün keçərli olacaq. (Bax: əl-Qavanin əl-Fiqhiyyə:1/94, kitabın ağ kənarında təhqiqçinin əlavələri. Haşiyətu-d-dusuqi alə-ş-şərhil kəbir:1/133-134)
Əbul Valid İbn Ruşd əl-Qurtubi “əl-Bəyən va-t-təhsil:1/59” demişdir: “Onun, səhər vaxtı cənabət qüslunun cümə qüslunu keçərli etməsini deməsi doğru sözdür. Çünki cümə qüslu hadəsi aradan qaldırmaq üçün deyil. O yalnız şəriətdə öz təsdiqini tapan təmizlənmə üçün alınır. Artıq cənabət qüsulu alınmaqla təmizlənmə hasil olmuşdur.”
Lakin İbn Məcişun və İbn Abdul-Bərr cənabət niyyəti ilə alınan qüsulun cümə qüslunu keçərli etmədiyini demişlər.
Qarafi “əz-Zəxira:1/307” İbn Məcişunun belə dediyini nəql edir: “Cümə qüsulu cənabət qüslunu keçərli edir, cənabət qüsulu isə cümə qüslunu keçərli etmir.”
İbn Abdul-Bərr “əl-Kəfi:1/165” demişdir: “Əgər cənabət qüslunda cüməni xatırlamasa cümə üçün qüsullanmış olmayacaq. Lakin bu onun cümə (ibadətinə) zərər verməyəcək.”
Şafiilərin məzhəbi:
Şafiilərin bu məsələdə iki görüşü vardır.
Nəvəvi “əl-Məcmu`:4/535” demişdir: “Əgər cənabət üçün qüsul almağı niyyət etsə, ixtilafsız hasil olacaq. Cümə qüslunun hasil olması haqda isə iki görüş vardır. “ət-Tənbih”də müəllifə görə, habelə əksəriyyətə görə ən səhih görüş onun hasil olmamasıdır. Çünki əməllər niyyətlərə görədir. O isə onu (cümə qüslunu) niyyət etməmişdir. Bəğaviyə görə ən səhih görüş isə onun hasil olmasıdır.”
Əbul Həsən Əli ibn Muhamməd əl-Məvardi “əl-Havi əl-Kəbir:1/375” demişdir: “Əgər qüsulda cüməni deyil cənabəti niyyət etsə, cümə qüsulu boynundan düşəcək. Ancaq cümə qüslunun onun boynundan düşməsinə dair iki görüş vardır:
Birinci: Muzəni “əl-Cəmiul kəbir” kitabında rəvayət edir ki, cənabət niyyəti ilə alınan qüsul cümə qüslunu keçərli edir.
İkinci: Rabi` “əl-İmlə” də rəvayət edir ki, hər ikisini niyyət etməsə cənabət qüsulu cümə qüslunu keçərli etmir. Çünki onların səbəbləri müxtəlifdir. Birinci keçmiş səbəbdən ötrüdür, ikinci isə gələcəkdə olacaq şeydən ötrüdür. Buna görə birinin niyyətinin digərini keçərli etməsi yasaq edilmişdir.”
Hənbəlilərin məzhəbi:
Hənbəlilərə görə cümə günü cənabəti qaldırmaq niyyəti ilə qüsul almaq cümə qüslunu keçərli edir. Lakin insan yalnız niyyət etdiyi qüsulun savabını alır.
Mənsur ibn Yunus əl-Buhuti “Kəşşəful qinə`:1/90” demişdir: “Əgər vacib qüsulu niyyət etsə sünnət (qüslunu) da keçərli edəcək.”
Musa ibn Əhməd əl-Həcəvi “Zədul mustəqni`:29-cü səh” demişdir: “Əgər sünnət qüslunu niyyət etsə vacib qüsulu da keçərli edəcək. Əksi həmçinin belədir. (yəni vacib qüsul üçün niyyət sünnət qüslunu da keçərli edir)”
Üçüncü məsələ: İnsan cümə gününün səhəri cünublu sabahlayır və yalnız cümə üçün niyyət edib qüsul alır.
Bunun hökmü: Alimlər bu məsələdə bir neçə görüş irəli sürmüşlər.
Hənəfilərin məzhəbi:
Artıq yuxarıda qeyd edilmişdir ki, hənəfilərə görə insan qüsul üçün niyyət etməsə də onun qüsulu keçərli olur. Lakin insan niyyət etmədiyi şeydən ötrü savab almır.
İbn Abidin “əl-Haşiyə:1/232” demişdir: “İnsan yalnız fərzlik qəsdi ilə əməl edəcəyi zaman fərz ibadətin savabını alır. Məsələn əgər biri cunublu olsa və unutsa, sonra isə cümə üçün qüsul alsa onun hadəsi dolayı yolla (yəni cümə qüsulu ilə) qalxmış olur. Lakin niyyət etməyincə cənabət qüsulu kimi fərzin savabını almaz. Çünki savab yalnız niyyət ilə olur.”
Muhamməd ibn əl-Həsən Şeybəni “əl-Məbsut:1/18” demişdir: “Məgər görmürsən ki, əgər cünublu şəxs cənabəti unutduğu halda qüsul alsa və bununla cənabət qüslunu almağı qəsd etməsə, bu onun cənabət qüslunu keçərli edəcək.”
Malikilərin məzhəbi:
Malikilərə görə insan cənabətli olduğu halda cümə niyyəti ilə qüsul alsa, cənabət qüslu hasil olmayacaq.
İmam Malik “əl-Mudəvvanə:1/137” demişdir: “Əgər biri cünub olsa və cümə üçün qüsul alıb onunla cənabət qüslunu niyyət etməsə yaxud istidən ötrü çimsə və cənabət qüslunu niyyət etməsə yaxud hər hansı bir formada qüsullansa və bununla cənabət qüslunu niyyət etməsə, bu onun cənabət qüslunu keçərli etməyəcək.”
İbn Ruşd əl-Qurtubi “əl-Bəyən va-t-təhsil:1/58” demişdir: İmam Malikə bir adam barədə sual vermişlər: Həmin adam gecə pollyusiya olmuş və səhər durub bunu hiss etməmişdir. Həmin gecə isə cümə gecəsi idi. Nəhayət namazın vaxtı gələndə həmin adam cümə üçün qüsul alıb namaza yollandı. Daha sonra bunu bilib paltarında onun izini gördü. İmam Malik dedi: Həmin adamın yenidən qüsl almasını və dörd rükət zöhr namazını qılmasını hesab edirəm. Ona deyildi: Məgər cümə qüsulu ona kifayət etmirmi? O dedi: Xeyr! Əməllər yalnız niyyətlərə görədir.”
Şafiilərin məzhəbi:
Şafiilərin məzhəbində, insan cünublu ikən cümə niyyəti ilə qüsul alsa, cənabət qüslu hasil olmayacaq və cümə qüslundan savayı onun cənabət qüslunu da alması gərəkdir.
Nəvəvi “əl-Məcmu`:4/406” demişdir: “Məzhəbə görə əgər cümə qüslunu niyyət etsə, cənabət qüsulu hasil olmayacaq. Müəllif və cumhur alimlər bunu əminliklə qeyd etmişlər.”
Əbul Həsən Əli ibn Muhamməd əl-Məvardi “əl-Havi əl-Kəbir:1/376” demişdir: Məsələ: “Şafii (radıyəllahu anhu) dedi: “Əgər qüsulda cüməni və bayramı niyyət etsə, cənabətdən ötrü niyyət etməyincə cənabət qüsulu keçərli olmayacaq.”
Əbul Həsən Əli ibn Muhamməd əl-Məvardi “əl-Havi əl-Kəbir:1/377” demişdir: “Bu, Əbu İshaqın, Əbu Əli ibn Əbu Hureyranın və cumhur əshabımızın məzhəbidir. Çünki Peyğəmbər (salləllahu aleyhi və səlləm) demişdir: “İnsan yalnız niyyət etdiyi şeyi əldə edir.”
Hənbəlilərin məzhəbi:
Hənbəli məzhəbinə görə əgər biri yalnız sünnət qüsulu üçün niyyət etsə, bu, vacib qüsulu da keçərli edəcək.
Musa ibn Əhməd əl-Həcəvi “Zədul mustəqni`:29-cü səh” demişdir: “Əgər sünnət qüslunu niyyət etsə vacib qüsulu da keçərli edəcək.”
Mər`i ibn Yusud əl-Kərmi əl-Hənbəli “Dəlilu-t-talib:60-cı səh” demişdir: “Əgər biri sünnət qüsulu yaxud vacib qüsulu niyyət etsə, biri digərini keçərli edəcək.”
Lakin bəzi hənbəli fəqihləri məsələni “hadəsi unutsa” qeydi ilə vurğulamışlar.
Buhuti “Kəşşəful qinə`:1/89” demişdir: “Əgər cümə və bayram qüsulu kimi sünnət qüsulu niyyət etsə, qüsulu vacib edən hadəsi unudacağı təqdirdə, (sünnət qüsulu) cənabət yaxud digər vacib qüsulu keçərli edəcək.”
Siracuddin əd-Duceyli “əl-Vaciz:” kitabında demişdir: “Unutsa vacibi keçərli edəcək.” (Bax: ər-Raudul murbi`:Bəbu furudil vudu va sıfətih)
Şeyx Salih ibn Useymin “Şərhul mumti`:1/201” demişdir: “Məzhəbin görüşünu təmsil edən müəlifin (Həcəvi qəsd edilir) bu sözlərindən anlaşılır ki, əgər insan boynunda vacib qüsulun olmasını xatırlasa da, sünnət qüsulu üçün edilən niyyət vacib qüsulu keçərli edir. Bəzi əshablar isə bunu “hadəsini unudacağı təqdirdə” sözləri çərçivəsində qeyd etmişlər. Yəni cənabəti unutsa. Əgər cənabəti unutmasa onun hadəsi qalxmır. Çünki sünnət qüsulu hadəsdən ötrü alınmır. Peyğəmbər (salləllahu aleyhi və səlləm) demişdir: “Əməllər yalnız niyyətlərə görədir.” Bu adam isə, boynunda cənabət qüslunun olmasını bildiyi və bunu xatırladığı halda yalnız sünnət qüslunu niyyət etmişdir. Belə olan halda hadəs necə aradan qalxa bilər?
Məzhəb bunu belə əsaslandırır ki, sünnət qüsulu şər`i təharət olduğu üçün o, hadəsi qaldırır. Lakin bu əsaslandırma bir qədər nöqsanlıdır. Şübhə yoxdur ki, o məşru` qüsuldur. Lakin o cənabətdən ötrü alınan vacib qüsuldan daha aşağıdır. Necə ola bilər ki, sünnət, ondan daha üstün olan vacibi keçərli edəcək qədər gücə malik olsun? Lakin əgər unutsa, bu zaman üzürlü olacaq.”


Məsələ: Əgər biri cümənin səhəri cümə qüslunu alsa daha sonra onun boynuna cənabət qüsulu düşsə, yekdilliklə insan yalnız cənabət qüsulu almalıdır. Bu məsələdə yalnız Əuzai müxalif olmuş və cənabətlə birgə cümə qüslunu alımağın gərəkli olduğunu demişdir.

Yazar:  Emil Cəfərli